Dlaczego sen jest tak ważny dla zdrowia?

Śpiąca kobieta w różowej pościeli

Sen jest naturalnym zjawiskiem, które w toku ewolucji pojawiło się w pewnej formie już u nicieni. Chociaż potrzebują go nawet tak proste organizmy, to sami często nie doceniamy jego wartości. Problemy zaczynają pojawiać się wtedy, gdy zaczynamy spać zbyt krótko na nasze potrzeby, lub nasz sen jest złej jakości. Jeśli zastanawiacie się, jak sen może wpływać na zdrowie, zapoznajcie się z naszym artykułem!

Rola snu – fazy REM i nREM

Podczas snu nasz organizm podlega cyklom, w którym na przemian wchodzimy w fazy REM oraz nREM. Podczas pierwszej z nich (nazywanej też snem paradoksalnym) dochodzi do aktywacji kory przedczołowej, nasze oczy wykonują pod powiekami szybkie ruchy, a serce zaczyna szybciej bić. Jest to też faza, podczas której doświadczamy marzeń sennych o bajkowym charakterze. To właśnie w tym okresie dochodzi do erekcji u kobiet i wyraźniejszej – u mężczyzn. REM to czas, w którym dochodzi do utrwalania wspomnień i informacji pozyskanych w ciągu dnia.

Kobieta śpiąca na kanapie w nowoczesnym domu

Faza nREM to natomiast pora snu wolnofalowego, podczas którego nasze mózgi wykazują naprawdę znikomą aktywność. Podczas tej fazy nasze sny są bardziej przyziemne i racjonalne. W tym czasie dochodzi do obniżenia tętna i spadku ciśnienia tętniczego krwi. W fazie nREM nasze ciała intensywnie produkują także hormon wzrostu, który jest szczególnie ważny w przypadku dzieci i młodzieży.

Wpływ na zdrowie

Sen jest niezbędny, by zachować zdrowie, i nie ma ku temu najmniejszych wątpliwości. To właśnie w trakcie nocy nasze ciała mają szansę na regenerację i odpoczynek, który jest niezbędny, byśmy mogli prawidłowo funkcjonować. Mamy tu na myśli zarówno procesy regeneracyjne ciała, jak i mózgu, który u wielu z nas przecież solidnie pracuje.

Skutki niedoboru

Śpiący rudy kot
Zwierzęta również potrzebują snu

Niedobór snu jednoznacznie negatywnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Już po dobie można dostrzec pierwsze symptomy, które wskazują na obniżenie wydajności i funkcji poznawczych – pamięci i koncentracji. W trakcie kolejnych godzin dochodzić może to pojawienia się bólów głowy, nudności, braku motywacji i chęci do działania. Następne dni wiążą się już z omamami, halucynacjami i omdleniami. Brak snu zaburza gospodarkę hormonalną, obniża odporność, a także opóźnia gojenie się ran. Jest to także istotny czynnik ryzyka depresji.

Ile godzin snu potrzebuję?

To, jak długi sen będzie odpowiedni w Twoim przypadku, zależy od kilku czynników. Podstawowym z nich jest wiek – dzieci i młodzież potrzebują znacznie więcej snu niż osoby dorosłe. Tym ostatnim powinno wystarczyć 7-9 godzin snu, jednak zdarza się, że niektórzy potrafią dobrze funkcjonować, śpiąc po 6 godzin dziennie. Sytuacja jest podobna w przypadku osób starszych – to, że często śpią krócej, nie wynika bynajmniej z niewielkiej potrzeby, lecz z problemów związanych z zasypianiem i jakością snu.

Podsumowanie

Sen jest bardzo ważnym zjawiskiem, bez którego nie można normalnie funkcjonować. Zadbanie o odpowiednią ilość snu każdego dnia jest kluczowe, jeśli chcemy zapewnić sobie zdrowie na długie lata.