Kwasy tłuszczowe omega-3 – co musisz o nich wiedzieć?

Oliwa z oliwek w małej miseczce, do której dolewana jest jej większa ilość z butelki. Wokół naczynia oliwki

Jako społeczeństwo jesteśmy coraz bardziej świadomi tego, jaki wpływ na nasze zdrowie i życie ma odpowiednia dieta. Dlatego coraz chętniej dowiadujemy się, co jest dla nas dobre, a czego powinniśmy unikać. Jednymi z ważniejszych składników odżywczych, które pozytywnie działają na nasze ciała, są kwasy tłuszczowe omega-3. Ta nazwa nic Wam nie mówi? Czytajcie dalej!

Czym są kwasy tłuszczowe omega-3?

Omega-3 to nic innego jak grupa kwasów tłuszczowych, które w swojej strukturze zawierają ostatnie wiązanie podwójne w określonej pozycji, a konkretniej – przy 3 atomie węgla od końca łańcucha głównego – węgla omega. Do grupy tej zaliczyć możemy wiele różnych tłuszczowców o zróżnicowanej budowie.

W jakich produktach można je znaleźć?

Najlepszymi źródłami omega-3 są przede wszystkim tłuste ryby oraz wysokojakościowe oleje roślinne. Do najbardziej zasobnych w tytułowe kwasy tłuszczowe produktów należą:kr

Filety z łososia leżące na talerzu
Łosoś – król pod względem zawartości kwasów omega-3
  • Łosoś,
  • Dorsz,
  • Śledzie i sardynki,
  • Oleje: lniany, z gorczycy, z orzechów włoskich, sojowy, oliwa z oliwek.

Możemy je także spotkać w mniejszej ilości w bardziej popularnych i tańszych produktach, jak:

  • Majonez,
  • Smalec z dodatkiem tłuszczów roślinnych,
  • Olej słonecznikowy,
  • Masmix.

Jaką ilość tytułowych kwasów powinniśmy spożywać każdego dnia? Sprawa nie jest taka prosta, i zależy od tego jak wygląda rozkład makroskładników w naszej diecie. Podstawowa zasada jest taka, by dostarczać je w odpowiedniej proporcji do kwasów tłuszczowych omega-6. Jaka jednak proporcja jest właściwa? Obecnie przyjmuje się, że jest to 1:5 (omega-3:omega-6).

Wpływ na zdrowie

Na największą uwagę zasługują właściwości antynowotworowe kwasów tłuszczowych omega-3, które zostały potwierdzone w kilku niezależnych badaniach. Co więcej, odnotowano także ich działanie polegające na opóźnianiu procesów starzenia się organizmu.

Mężczyzna chwytający się za serce w bólu
Spożywasz kwasy tłuszczowe omega-3? Taka sytuacja Cię nie spotka!

Na powyższym jednak zalety spożywania kwasów omega-3 się nie kończą – już wiele lat temu odkryto bowiem jego pozytywny wpływ na układ krążenia oraz działanie innych układów naszego organizmu. Do najważniejszych zalet umieszczenia w swojej diecie produktów bogatych w ten składnik zaliczyć można:

  • Obniżenie poziomu trójglicerydów w osoczu,
  • Zminimalizowanie ryzyka zawałów serca i pozostałych chorób tego organu,
  • Usprawnienie procesów poznawczych,
  • Szybsze radzenie sobie organizmu ze stanami zapalnymi.

Podsumowanie

Kwasy tłuszczowe omega-3 to składnik odżywczy, którego spożywanie wiąże się z wieloma pozytywnymi skutkami. Dlatego tak ważne jest, by znaleźć dla niego miejsce w swojej codziennej diecie.